Het volgende product wat ik ga onderzoeken is de lier. Want als je me nu naar het lierenvak toestuurt sta ik daar als een aap naar een gouden horloge te kijken. Zoveel keus en zoveel maten, het begint gelijk te tollen in mijn hoofd. Wat ik aan het einde van dit blog wil weten is: hoe weet je nu welke lier je moet hebben?

Wat is nou een lier?

Volgens het Van Dale woordenboek:

Haha nou zitten we meestal met de auto niet in een ruim, dus ik vertaal het even naar onze situatie: Een werktuig om een auto los te trekken wanneer deze vast zit (in bijvoorbeeld modder) of weer op het pad te trekken.
Maar daarnaast kun je de lier ook gebruiken om de auto te zekeren wanneer deze bijvoorbeeld dreigt om te rollen of van een pad dreigt te glijden. We hebben zelf in Roemenië gehad dat we door de het gladde (modderige) pad richting afgrond dreigden. Door ons te zekeren met de lier aan een boom en ons daarmee rustig uit de situatie te lieren, zijn we heelhuids hieruit gekomen. Dat was wel even spannend! Hiervan hebben we helaas geen foto, maar ik heb wel deze mooie foto van onze reis naar Peleponessos (Griekenland).

(Pssst…. wat hebben we niet goed gedaan op deze foto?)

 

Hoe gebruik je een lier?

In basisprincipe: je haakt de lier aan een boom of andere auto en zet de lier aan. Nou hou ik er wel van om de kortste weg te nemen (dat zijn namelijk meestal de leukste paadjes), maar dat is wel heeeeel erg kort door de bocht. Om ervoor te zorgen dat het lieren veilig en zonder schade aan de auto(‘s) gebeurt is toch wel enige kennis vereist. En daarom is eigenlijk het beste antwoord op deze vraag: ga eens meedoen aan een liercursus. Dan leer je echt hoe / waar / wat je moet doen en in welke situatie. Er zijn diverse aanbieders die dit zeer kundig doen, google maar eens. Zo heel af en toe geven wij ook een theoretische uitleg, hou hiervoor onze socials en/of website in de gaten. Natuurlijk mag je altijd bij ons aangeven dat je geïnteresseerd bent in een liercursus, dan houden we je op de hoogte.

En dan.. Hoe kies je de lier voor jouw auto?

Aspect 1: Hoe zwaar is je auto? Het gaat dan om het gewicht van de auto wanneer deze helemaal volgeladen is voor een reis, en niet het ledige gewicht zoals vermeld op je kentekenbewijs.
Aan de hand van het gewicht bepaal je welke “geschatte lijntrekkracht” je lier nodig heeft. Dit gewicht doe je x 2 of x 3 (dit is afhankelijk van het gebruik; licht of zwaar terrein), de uitkomst is dan de minimale trekkracht die benodigd is.
Bij sommige lieren zie je het type ATV (All Terrain Vehicle) staan, deze zijn enkel geschikt voor buggy’s / SSV’s / boottrailers / e.d.. Alle andere types zijn Offroad bergingslieren.

Kun je ook een zwaardere lier nemen? Ja dat zou kunnen. Voordelen hiervan zijn: doordat hij minder gewicht moet trekken loopt de lier makkelijker wat dus minder belastend is voor de accu en dynamo en zou de lier tevens wat sneller kunnen lopen en je gebruikt minder Ampère. Maar uiteraard zijn er ook nadelen of eigenlijk risico’s: bij het monteren van een zwaardere lier zou het kunnen zijn dat je (bevestiging op) bumper / montageplaat het zwaardere trekkracht niet aankan, naast dat je bumper / montageplaat dan wellicht schade ondervind zou het ook kunnen zijn dat je schade aan het chassis creëert. Dus wanneer je dit doet moet je hier wel van bewust zijn, en daar ook rekening mee houden met het gebruik van de lier.

Een andere optie is het nemen van een lichtere lier. Voordelen hiervan zijn: meestal zijn deze lieren iets kleiner en lichter en je zal niet zo snel schade creëren aan je chassis. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen: Doordat je de lier zwaarder belast dan dat hij eigenlijk aan kan, bestaat de kans op doorbranden. Ook zijn de staalkabels / liertouwen aangepast aan de lier, dus als je dit doet heb je eerder kans op het breken hiervan. Je moet dus eerder werken met klapblokken (snatchblock) of ringen, om de krachten meer te spreiden. (over deze items vertel ik volgende week meer…)

Kortom: het beste is natuurlijk om een lier te nemen dit past bij het gewicht van je auto, maar mocht je om wat voor reden dan ook hiervan af willen wijken, zijn daar dus opties voor.

 

 

Aspect 2: Welke specificaties wil je? Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • draadloze afstandsbediening
  • staalkabel of liertouw (zie ook het volgende blog over lieraccessoires)
  • 12V of 24V
  • externe rem (sterkere rem; voor de mogelijkheid om belast af te lieren)
  • mogelijkheid tot het verzetten van de relaiskast (i.v.m. ruimte)
  • mogelijkheid tot het draaien van de versnellingsbak, zodat hij voorwaartse gemonteerd kan zijn of omdat je dan makkelijker bij de vrijloop kunt
  • passend in bumper of lierplaat

Aspect 3: Hoe vaak denk je de lier te gaan gebruiken: ga je wekelijks in de modder spelen of heb je de lier voor het geval dat?
Bij zelden gebruik kun je natuurlijk met een mindere kwaliteit (en dus goedkoper) uit de voeten komen dan dat je hem wekelijks gebruikt. We hebben in de categorie “lieren” een onderverdeling gemaakt:

  • Warn – Merklier waar je van op aan kan als je de industriële versies neemt. Helaas hebben ze tegenwoordig ook een “budgetserie” Evo. Deze is in onze optiek niet Warnwaardig.
  • KingOne – Is het merk met een externe rem voor belast af lieren. Al jaren 1 van de best betaalbare merken die kwaliteit levert.
  • Runva – Prijsgunstige goede lier. Word onder veel merknamen verkocht.
  • Budget / Presko – Voor als je hem niet te intensief gebruikt. Goedkoop en langzaam, maar zeker zijn prijs dubbel en dwars waard.

 

Ik hoop je een beetje op weg te hebben kunnen helpen met het uitzoeken van jouw lier, zelf ben ik in ieder geval weer een beetje wijzer. 🙂

 

Geef een reactie