Ondanks dat we de banden hebben afgelaten zoals we geleerd hebben in ‘Zelfredzaamheid in recovery deel 1 – Banden aflaten‘ sta je nu nog steeds vast. Of dat nu in modder, zand of sneeuw is, dat maakt niet uit. Wat we nu gaan doen is het zorgen dat we de grip onder de banden vergroten. Hiervoor kun je natuurlijk van alles gebruiken, maar of je partner blij wordt als je zijn/haar dure merkjas hiervoor gebruikt is de vraag (Pascal zou zeker in de problemen komen). Daarom gebruiken we het volgende en speciaal hiervoor gemaakte basisitem: de rijplaten.

Je hebt ze vast wel eens gezien, maar hoe werken ze nou precies?

Door ze recht onder je band(en) waarmee je geen grip hebt (of indien je geen 4-wiel aangedreven auto hebt, onder de aangedreven wielen) te steken, kom je net weer een beetje verder naar een plek waar je hopelijk wel grip hebt. Zo niet, herhaal je het proces. Erg belangrijk hierbij is dat je langzaam en zonder wielspin op de platen rijdt; je wilt natuurlijk geen schade aan je auto (wegschieten van de platen tegen de auto aan) of aan de rijplaten (de nopjes zullen slijten of afbreken) veroorzaken. Extra handige optie bij (de meeste) rijplaten zijn de lintjes; door ze aan de rijplaten vast te maken, kun je de platen weer in de blub / het zand vinden en eruit trekken.

Je weet nu hoe je de rijplaten kunt gebruiken, maar als je in de webshop kijkt zul je zien dat er naast de vele kleuren ook verschillende rijplaten met verschillende prijzen zijn. Er zijn 3 merken rijplaten/zandladders die ik met elkaar ga vergelijken: Front Runner, TRED 4×4 en Maxtrax.

Front Runner:

Beide zijn geschikt voor campers en SUV’s, die ze zelden gaan gebruiken:

FRONT RUNNER - SAND TRAX MAT

 

 

De FRONT RUNNER – SAND TRAX MAT 

Dit is in feite een rubberen mat. Door hem uit te rollen creëer je een pad.
Voordeel: Goedkoop
Nadeel: Grote rol om op te bergen, 1 mat is 1 kant van de auto (dus in verhouding met de volgende opties zwaar) en kwalitatief minder

 

 

FRONT RUNNER - GRIP & GO SAND TRAX

 

De FRONT RUNNER – GRIP & GO SAND TRAX

Dit is een opvouwbare optie, geleverd in een set van 2.
Voordeel: Vriendelijk geprijsd, makkelijker op te bergen dan de Sand Trax Mat en prijs/kwaliteit is in verhouding.
Nadeel: Heeft kwetsbare punten die sneller kapot gaan.

 

 

 

TRED 4×4:

Geschikt voor de zwaardere 4×4’s en regelmatig gebruik, alle TRED 4×4 rijplaten gaan per set van 2.

TRED 4×4 heeft er goed over nagedacht, want om je rijplaat goed te kunnen positioneren moet je vaak wat zand of modder wegscheppen en je kunt de rijplaat ook als schep gebruiken. Ook als je vooraf al in de gaten hebt dat je een langere rijplaat nodig hebt is de TRED 4×4 uitermate geschikt, want de GT’s en HD’s kun je (deels) over elkaar heen leggen om een langere plaat te creëren.

TRED 4×4 heeft de volgende varianten gemaakt: GT, HD en PRO, in het schemaatje hieronder zie je de voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.

Wat aanvullende info over de termen in het schemaatje:

EXOTRED™
Onze gepatenteerde dubbele composietconstructie voor ultieme duurzaamheid. De unieke en gepatenteerde composietconstructie zorgt ervoor dat de ramp/tanden niet onmiddellijk catastrofale schade oplopen. Door de speciale nylon materiaalmix kunnen TRED Pro’s een hoge mate van flex aan, zijn ze extreem duurzaam en slijtvast. De strategische combinatie van elasticiteit en intelligent ontwerp in de body van het board betekent dat je TRED Pro’s een hoge druk op je band uitoefenen. Dit zorgt voor ultieme tractie en kracht om te presteren onder voertuiggewicht op onstabiele grond.

SIPE-LOCK™
Met het gepatenteerde gripprofiel voor ultieme tractie is TRED Pro™ speciaal ontworpen om in te spelen op de gemeenschappelijke noemer van de meeste banden: de waterafvoerkanalen aan de buitenranden, ook wel ‘lamellen’ genoemd, of zoals we het graag noemen SIPE-LOCK.

 

Maxtrax:

Geschikt voor de zwaardere 4×4’s en regelmatig gebruik, alle Maxtrax rijplaten gaan per set van 2.

Hoewel TRED 4×4 en Maxtrax enorm aan elkaar gewaagd zijn, zijn er toch nog wat puntjes die Maxtrax juist in het voordeel heeft. Zo is het setje (van 2) op elkaar nog platter, kun je beide uiteindes als ramp gebruiken om er makkelijker op te rijden, heeft Maxtrax naast de MKII een Mini-versie voor als je niet zoveel ruimte hebt en tot slot kun je bij de Maxtrax Xtreme ook de noppen nog uitwisselen indien ze afgesleten zijn. Zo kun je nòg langer met je setje rijplaten doen. Ook kun je met MAXTRAX Fixing & Linking Kit rijplaten (ook Mini aan een gewone Maxtrax) aan elkaar koppelen voor een langere rijplaat.

 

 

Bevestigingsopties:

Tja het opbergen van de rijplaten is dan nog wel een dingetje, want waar laat je van die enorme platen? Nou daar hebben ze hele mooie bevestigingsopties voor bedacht! Hieronder een greep (want ja de mogelijkheden zijn eindeloos) uit de mogelijkheden. Let op, niet elke bevestigingsoptie is voor elk merk geschikt. Twijfel je of de bevestiging compatibel is met je gekozen rijplaten en/of met je dakrek? Schroom niet om het even na te vragen, we helpen je graag.

Maxtrax Rear wheel Harness: 

MAXTRAX REAR WHEEL HARNESS

FRONT RUNNER – RECOVERY DEVICE & GEAR HOLDING SIDE BRACKETS

FRONT RUNNER - RECOVERY DEVICE & GEAR HOLDING SIDE BRACKETS

Quick Pitch – Trax Table

MAXTRAX MOUNTING PIN SET-MKII

MAXTRAX MOUNTING PIN SET

FRONT RUNNER – RECOVERY DEVICE MOUNTING KIT

FRONT RUNNER - RECOVERY DEVICE MOUNTING KIT

TRED 4X4 – Pro quick mounting kit

 

Genoeg om uit te kiezen dus. Ik hoop dat je net als ik weer een beetje wijzer bent qua gebruik van de rijplaten, wat de verschillen zijn en hoe je ze kunt bevestigen in/aan de auto. Deze week ga ik alles leren over de lieren, zodat ik jullie volgende week maandag daarover kan informeren en adviseren (hopelijk dan, want dit is echt een onderwerp waar ik enorm tegenop kijk).

 

 

Geef een reactie