Stel je eens voor.. Je bent lekker met je partner of gezinnetje op vakantie en pakt een offroad-pad in the middle of nowhere (want hoe meer buiten de bewoonde wereld, hoe beter. Toch?). Helaas heb je deze onderschat en je komt vast te zitten. Of.. Je rijdt met je buscamper een mul strand op die toch wat zwaarder is dan dat hij leek. Kortom; je komt vast te zitten en geen mens in de buurt om je te helpen. Wat nu?

Hier komt de term “zelfredzaamheid” bij kijken. Volgens het woordenboek is de definitie hiervan: Het vermogen om zelfstandig je leven te leiden en om je eigen problemen op te lossen. Aangezien de term zelfredzaamheid nogal breed uit te meten is, ga ik het de komende weken voornamelijk hebben over zelfredzaamheid in recovery (later volgen er ook andere onderwerpen). Een goede uitrusting is hierin key, want goed gereedschap hangt onder een afdakje.. Oh nee dat is de verkeerde uitdrukking.. Goed gereedschap is het halve werk, wilde ik zeggen. Met een aantal basisitems voor recovery kun je jezelf behoorlijk redden. Wanneer je gaat offroaden is het eerste wat je doet je banden aflaten, dus daar ga ik dan ook mee beginnen. Hierna volgen o.a. “Zelfredzaamheid in recovery deel 2 – Compressors” en “Zelfredzaamheid deel 3 – Rijplaten”.

Banden aflaten

Door de druk in de banden te verlagen wordt je bandoppervlak wat de grond raakt vergroot en zul meer (kans op) grip hebben. Kijk maar eens naar onderstaand plaatje.

Tyre Pressure Guide - Cooper Tires Australia | Tyres Worth Owning

Naar hoeveel bar je toe zou moeten is afhankelijk van diverse factoren: wat is de grond waarop je gaat rijden, wat voor banden heb je onder de auto zitten en welke maat is deze, wat is het gewicht van de auto, en ga zo maar door. Ga zo laag als noodzakelijk is, maar let op; hoe lager de bandenspanning hoe groter de kans dat de band van de velg afloopt.

Het aflaten kun je op verschillende manieren doen:

Met een mes

Voordeel: Lekker snel
Nadeel: Je band is niet meer bruikbaar, dus je moet je band wisselen

Met een pen

Voordeel: Lekker goedkoop en meestal toch wel bij je
Nadeel: Het gaat errrrug langzaam, je moet de pen de hele tijd en op een specifieke manier vasthouden (= kramp, AUW!) en de pen kan breken waardoor je geen boodschappenbriefje kunt schrijven en je dan koffie vergeet mee te nemen

Alle gekheid op een stokje. Deze opties zijn in geval van nood misschien nog mogelijk, maar logischer is het om gewoon 1 van onderstaande hulpmiddelen te gebruiken:

(tip: als je op de naam klikt ga je naar het product)

T-Deflator, afblaasventielen

Je zet ze voor je vakantie op een gewenste spanning (tip: zet er 2 op een medium druk en 2 op een lage druk, zo heb je nog keuze). Op het moment dat je de banden wilt aflaten draai je ze erop, en terwijl jij een bakkie koffie drinkt lopen je banden naar de gewenste bandenspanning. Easypeasy!

Voordeel: Makkelijk in gebruik en je hebt je handen vrij
Nadeel: Je moet thuis of bij het tankstation al een bandenspanning bepalen, het zijn 4 kleine dingetjes die je snel dreigt kwijt te raken en daarnaast gaat het helaas niet echt snel, het kopje koffie is echt wel wenselijk

 

All 4 Adventure CampBoss 4Γ—4 Tyre Deflators

De mannen van All 4 Adventure hebben er al iets meer over nagedacht. Doordat ze er verschillende waardes op hebben laten drukken kun je on the road nog bepalen naar welke bandenspaning je terug wilt. Zo zou je ook eerst een medium-spanning kunnen aanhouden, en als dat nog niet voldoende is verder terug zetten.

Voordeel: Makkelijk in gebruik, ze zitten onderweg netjes in een tasje opgeborgen, je hebt je handen vrij en On the road instelbaar
Nadeel: Het kopje koffie is nog steeds wenselijk

 

ARB – E-Z Deflator / Analogue

Bij de E-Z deflators van ARB gaat het meer om de snelheid. Als de meter is aangesloten kan het binnenventiel worden losgedraaid waardoor het leeglopen sneller gaat. Door het aansluiten op deze manier blijft het ventieltje erin zitten en zal deze nooit kwijt raken. Het afblazen gaat dan simpel met een schuivende klep. Door regelmatig de klep even dicht te doen, kun je kijken wat de spanning in PSI en Bar is op de spanningsmeter die eraan zit.

Voordeel: Snel, makkelijk in gebruik en on the road de bandenspanning bepalen
Nadeel: Je hebt je handen niet vrij voor koffie, maar daar heb je ook geen tijd voor.

 

ARB – E-Z Deflator / Digital

ARB E-Z DEFLATOR DIGITAL GAUGE

Het principe van de Analoge en de Digitale E-Z deflators van ARB zijn hetzelfde. Voor het gemak heeft ARB een digitale bandenspanning-afleesmeter gemaakt, die instelbaar is in PSI, BAR, KPA en KgF.

Voordeel: Snel, makkelijk in gebruik, makkelijk aflezen in gewenste aanduiding en on the road de gewenste bandenspanning bepalen
Nadeel: Alle batterijen gaan ooit een keer leeg (duurt wel 200 uur!) en je hebt je handen niet vrij.

 

 

Dit waren de opties voor het aflaten van je banden, hopelijk kun je nu weer verder rijden en kun je door naar het blog “Zelfredzaamheid in recovery deel 2 – Compressors” over (jawel) het weer oppompen van je banden. Sta je nog steeds vast? Ga dan naar het blog “Zelfredzaamheid deel 3 – Rijplaten” voor nog meer recovery tips!

2 reacties op “Zelfredzaamheid in recovery deel 1 – Banden aflaten

Geef een reactie