Zo we komen nu aan bij een luchtig onderwerp; compressors. Want met behulp van het blog “Zelfredzaamheid in recovery deel 1 – Banden aflaten” kunnen we nu de bandenspanning verminderen. Maar wanneer je de bandenspanning hebt verminderd, dan komt er ook een moment dat je dan ook je banden weer moet oppompen. Natuurlijk kun je dit weer doen bij een tankstation, maar rijden op asfalt met lage bandenspanning zorgt voor meer slijtage aan je banden, groter brandstofverbruik en een grotere kans op klapbanden. Het is dus wenselijk om dit eerder te doen, hier komt het onderwerp van deze blog en het volgende basisitem om de hoek kijken: de compressor. Bijkomend voordeel van een compressor bij je hebben: je kunt hem dan ook meteen gebruiken voor de Dometic airtent van de kinderen, je eigen daktent Dometic TRT 140 Air of om je luchtfilter schoon te blazen na het stof happen.

Maar er zijn zoveel compressors, hoe kies ik de juiste? Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden:

Luchtdruk (uitgedrukt in PSI of Bar):

Dit is hoever de lucht gecomprimeerd is in de band; hoeveel liter lucht er is samengeperst in de opslagruimte van de band. Compressors hebben een maximum wat ze aankunnen, zorg er dus voor dat deze voldoende hoog is om jouw banden op de gewenste druk te kunnen brengen.

    • Personenauto’s: De meeste 12V compressoren zijn geschikt voor het oppompen van banden van personenauto’s met een bandmaat tot 195/65R15, 205/55R16, 225/45R17, enz. Deze worden normaal gesproken opgepompt tot ongeveer 2 – 2,5 Bar.
    • SUV’s en 4×4 voertuigen: Voor grotere voertuigen zoals SUV’s en 4×4’s met grotere bandenmaten, zoals 265/65R17, 275/70R18, 285/75R16, enz., heb je een krachtigere 12V compressor nodig. Deze bandenmaten staan meestal op 2 – 3,5 Bar.
    • Campers: Vanwege hun hogere gewicht hebben campers vaak een hogere luchtdruk nodig: meestal ligt dit tussen 2,5 – 5 Bar.
Luchtstroom of CFM (uitgedrukt in l/min):

Met de luchtstroom wordt bedoelt hoeveel lucht de compressor kan “blazen” in een minuut, dus hoe hard de luchtstroom is. Een hogere CFM-waarde kan dus leiden tot sneller oppompen. Let op, sommige merken geven alleen aan wat het maximum aanzuigvermogen is.

    • Voor het oppompen van personenauto banden met een standaard maat (bijvoorbeeld 195/65 R15) wordt meestal een compressor met een luchtstroom van ongeveer 60-75 l/min aanbevolen.
    • Voor het oppompen van SUV- of offroadbanden met grotere maten, zou het beter zijn om een compressor te gebruiken met een hogere luchtstroom, bijvoorbeeld van 160+ l/min, om het proces sneller en efficiënter te laten verlopen.

Maar daar zit een luchtje aan; veel compressors geven aan hoeveel l/min ze geven bij 1 Bar, vaak is het zo dat deze minder worden naarmate het aantal Bar stijgt. Hierdoor zal de compressor altijd langer draaien dan je verwacht.

En in de offroadexpeditie heel belangrijk: hoeveel banden pomp je op en wat is de maximale draaitijd van de compressor?

Dit is in feite een rekensommetje: hoeveel liter gaat er in mijn band x het verschil in Bar wat ik moet bijpompen en dat delen door de CFM. Daarmee heb je het aantal minuten dat de compressor moet kunnen draaien.

Ons advies hierin is: Neem overkill. We hebben bij het vorige puntje over luchtstroom vastgesteld dat die waarde bij 1 Bar is; neem daarom de uitkomst van het sommetje hierboven en doe dit x 2. Als je de compressor echt tot aan zijn maximale kunnen gebruikt, zal hij dermate sneller slijten. En aangezien je vaker ver van de bewoonde wereld bent, wil je erop kunnen vertrouwen dat de compressor (voor langere tijd) blijft werken. Helaas betekent dit wel vaak dat je je portemonnee wat ruimer open moet trekken. Of je moet veel geduld hebben en van koffie houden 😉

Draagbare compressor of inbouwcompressor:
    • Draagbare compressor:
      * Draagbaarheid: Een draagbare compressor kan gemakkelijk worden meegenomen naar verschillende locaties. Het is handig als je de compressor wilt delen tussen meerdere voertuigen of als je hem wilt gebruiken voor andere toepassingen, zoals het oppompen van fietsbanden of opblaasbaar speelgoed.
      * Gebruiksgemak: Draagbare compressors zijn vaak gebruiksvriendelijk en hebben meestal een eenvoudige bediening.
    • Inbouwcompressor:
      * Gemak en efficiëntie: Een inbouwcompressor is altijd beschikbaar in je voertuig, waardoor je niet afhankelijk bent van externe bronnen of stroompunten. Dit is vooral handig als je regelmatig je banden moet oppompen.
      * Ruimtebesparing: Een inbouwcompressor kan worden geïnstalleerd in de motorruimte (dan moet de compressor waterbestendig zijn), onder de stoelen of in de kofferbak, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Hierdoor bespaar je waardevolle bagageruimte in je voertuig.
      * Professionele kwaliteit: Inbouwcompressors worden vaak geleverd met krachtigere motoren en robuustere constructie, waardoor ze geschikt zijn voor intensiever gebruik. Als je auto grote banden heeft, is de extra power te adviseren.
Voeding:

Controleer welk type voeding de compressor nodig heeft: 12V of 24V. En gaat het aansluiten van de voeding door middel van een vaste aansluiting, sigarettenaansteker of direct op de accupolen.

Extra functies en accessoires:

Overweeg ook extra functies en bijgeleverde (of bij te verkrijgen) accessoires zoals een ingebouwde manometer (drukmeter), automatische uitschakeling bij het bereiken van de gewenste druk, ingebouwde verlichting, lengte slang, extra luchttank etc.

Kwaliteit / merk / budget:

Bekijk de beoordelingen en reputatie van het merk of model dat je overweegt. Ga je voor een bekend kwaliteitsmerk, of een goedkopere variant. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe vaak je de compressor zult gaan gebruiken.

Vaak krijgen we de vraag over of een extra luchttank benodigd is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de extra luchttank niet om extra lucht te kunnen leveren, hij is enkel om ervoor te zorgen dat de eerste aanzet lucht gelijk op maximale CFM is. Bijvoorbeeld een luchthoorn (zo’n extra harde toeter die op compressor werkt) heeft meteen een hoge luchtstroom nodig om het geluid te produceren, de tank zorgt ervoor dat dit er is. Heb je geen tank dan wordt de luchtstroom opgebouwd. Bij het oppompen van banden is het geen probleem dat de luchtstroom moet worden opgebouwd.
Maar wil je bijv. je dashboard afspuiten of luchtfilter leeg blazen, dan kan een simpel tankje van 4 liter je net al even die eerste por geven.

Wat je ook vaak zult zien bij de compressors is de benaming 2 cilinder of twin-air. Dit heeft te maken met de belasting van de motor; je kunt dit het beste vergelijken met of je met 1 of 2 personen hetzelfde luchtbed opblaast. Je hoeft aanzienlijk minder te doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

PFOEH dat was een bak info! Maar nu we weten waar we op moeten letten kunnen we keuzes gaan maken. Hierin is de eerste selectie draagbare of inbouwcompressor, en de voltage staat ook in de naam (en tevens link) genoemd. Achter de naam heb ik voor het gemak van vergelijk de luchtstroom genoemd bij 1 Bar.

Draagbare compressors:
Inbouwcompressors:

 

PFFF ik wilde het een beetje luchtig houden, maar dat is helaas niet gelukt. Hopelijk lukt dat in het volgende blog “Zelfredzaamheid in recovery – Rijplaten”, waar we weer verdergaan in de zoektocht naar wat meer vastigheid onder de voetjes euh bandjes.

Geef een reactie